Thursday 3 September 2015

USIA



Andai ditakdir panjang hayatnya,
Izinkan aku
Memerhati dia jatuh dan bangun mengenal dunia,
Menemani dia berkejaran menuai saham ke syurga.
Andai ditakdir masa bersua masih lama,
Izinkan aku
Mendidik dan melihat dia bermudik mendidik,
Menumpang belajar ilmu baru yang tak sempat digodek.
Andai ditakdir sihat iman keduanya,
Izinkan aku
Mendengar alunan qurannya,
Menjadi makmum di belakangnya.
Andai ditakdir jasad masih gagah berusia,
Izinkan aku
Meneroka alam dengan kalam tangannya.
Mengimbau coretan muda beliaku bersamanya.






Andai ditakdir kudrat masih upaya,
Izinkan aku
Melihat dia fakir kejahilan kaya peradaban,
Mengingatkan dia letakkan dunia di telapak tangan.
Andai ditakdir dunia masih ada nyawa,
Izinkan aku
Membuktikan cinta padanya dengan tangan, lisan dan tindakan.
Membentuk hatinya mendahulukan cinta Tuhan diikuti cinta rasul junjungan.
Andai ditakdir mehnah dan ujian datang bertimpa,
Izinkan aku
Menelusi kebenaran menangkis kemungkaran,
Menghalusi jalan dakwah penuh hikmah bebas kebencian.

November 11, 2014

Tasik Biru.

No comments:

Post a Comment