Thursday 17 March 2016

Persekolahan yang samar

Sejujurnya, aku masih belum pasti bagaimana hala tuju pendidikan persekolahan yang akan dia tuju.

Belum pasti bukan kerana isu tidak percaya tentang ketelusan mana-mana sistem persekolahan di Malaysia ini.

Cuma aku masih istikharah-- menadah tangan untuk Allah berikan  sebaik-baik petunjuk  tentang ilmu duniawi yang patut dia tuntuti.
Bukan untuk pandai sekadar di atas kertas, bukan untuk dibangga jika ditakdir berada di atas, bukan juga berilmu untuk menjadi insan yang membidas kebenaran & menegak kebatilan.

B.u.k.a.n.


Mahunya aku,
Agar dia menggali ilmu untuk merendah diri kepada empunya-nya yang Al-Khabir,  Al-'Alim, Al-Hakim itu.

Agar dia memiliki ilmu itu untuk di manfaatkan kepada manusia lainnya-- mengikat kuat tauhid la ila ha illa Allah di dadanya.

Seperti resmi padi, makin tunduk, makin berisi. Semakin di isi semakin berat untuk meninggi diri, semakin kecil jasad diri yang diciptakan Al-Muhyi.

Masih banyak yang aku perlu tuntuti & pelajari agar keputusanku kelak dalam redha yang aku cari.

Masih terkapai-kapai bayangan yang aku lakarkan di hati agar tidak tergelincir pada sesuatu yang aku akan kesali.

Tuhan,
aku masih menadah & menunduk mencari yang terbaik untuk zuriatku ini.

Gagahi imanku untuk menjadi mu'allimah yang istiqamah buatnya.
Biar tidak berjawatan & berkerjaya, apatah lagi bergaji tinggi untuk membeli keperluannya,
aku mohon agar dia mengerti pengorbanan ini untuk mengisi ruang memori bahagianya dia-- membesar dalam dakapan kitab suara bondanya yang kerdil ini.

#ummumayrhomeschooling
#umayrplayandlearn
#puisiuntukzuriat

No comments:

Post a Comment